mandag 17. februar 2014

Belgiske prøvelser #1 - Saison

I mitt første innlegg som ble publisert skisserte jeg en forsøksvis metodisk gjennombrygging av Belgia. Første ut ble gjennomført for en måneds tid siden og var en belgisk Saison. Norbrygg, Norsk hjemmebryggerforening, definerer Saison som "En kompleks og frisk belgisk gårdsøl, hvor den krydrede karakter overveiende stammer fra gjæren". Greit, da får vi gjøre det. 2 utfordringer:


1. Jeg bruker stort sett tørrgjær. Enkelheten og spontaniteten i jeg får av tørrgjær er overtruffen, men gjærstammene til Saison er stort sett kun tilgjengelig som flytende gjær fra Wyeast og White Labs. Etter litt forsking ble Lallemand Belle Saison løsningen, den første saisongjær som tørket og puttet i liten pose.


2. Norbrygg arrangerer NM i April. Etter seriøs hodekløing, browsing av oppskrifter og sår hodebunn bestemte jeg meg for å møte Norbryggs typedefinisjon på midten. En Saison's OG skal ligge mellom 1050 og 1070, middelveien er jo da 1060. Fargen utgjør skarve 3 poeng hvis dommeren i det hele tatt biter seg opp i det så det tok jeg ikke hensyn til. Saison Dupont er videre referanse innen stilen, og den er lagd av 100% pilsnermalt.


Middels Saison
19 Liter
OG 1060
FG 1004
100% Pilsnermalt
40g Hallertauer 60 min
20g Hallertauer 5 min
20g Hallertauer 1 min
Mesket på 63C for mest mulig gjærbart sukker
2 pakker Lallemand Belle Saison, gjæring startet på 18C, rampet opp til 27 ila en uke og holdt der i 7 dager.


For å designe oppskriften hentet jeg tips fra de eminemte kildene Norbrygg's forum og Jamil Zainasheff (Mr Malty). Bet meg merke i følgende tips:
1. Saison er ingen enhetlig stil, men snarere en hel gjeng av varianter
2. Sukker kan brukes for å tørre ut en saison, men er ikke nødvendig
3. En tørr finish er konge! Lav FG
4. Temperaturkontroll er helt nødvendig for å få riktig smaksprofil
5. Saison gjærstammer har (muligens) mer til felles med vingjær enn ølgjær, noe som kan forklare at den faktisk kan trives i relativt ekstreme 27C


Etter to uker i gjæringsbøtta hadde jeg fått følgende øl:
  • En behagelig duft av frukt (ananas og pære) og distinkt pepperlukt (fine fenoler)
  • Behagelig munnfølelse. Litt usikker på hvorfor, skal forsakes på
  • Tørr finish. FG 1006 gjør sitt her
  • Laaang ettersmak med tropisk frukt (godt med fruktestere)
Veldig fornøyd! Litt mer humlepreg hadde vært ønskelig, gjærduften er totalt dominerende. Ingen maltpreg som jeg kan oppfatte, men med kun pilsnermalt er det grenser for hva man kan få ut av det.


#1 er ferdig. Saison som den er skissert ovenfor er typeriktig, gjenstår om Norbrygg's strenge dommere er enig!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar